Bemästra Airbnb-Titeln

Bemästra Airbnb-Titeln

Att optimera sin Airbnbtitel är lågt hängande frukt som alla seriösa värdar bör göra. Titeln, i kombination med huvudbilden, är avgörande för att locka gäster till annonsen. En optimerad titel leder till fler klick och fler bokningar. 

Givet hur många värdar som övervärderar sina dygnspriser så förvånar det mig hur oambitiösa svenskar kan vara med sina annonser. Nedanstående är riktiga annonstitlar jag hittade efter några minuters sökning. Dåliga titlar är inte ovanligt, det är normen. 

  • Smålandstorpet
  • Hus med bastu
  • Rosenlund, Fjuckby 306
  • Gästhus ”ladan”

Artikelns innehåll:

Klicka för att gå direkt till önskad rubrik

 

De viktigaste principerna för att optimera en titel

Undvik generiska adjektiv

Generiska adjektiv ger sällan något konkret värde till gästen.  Adjektiv hör inte hemma i titeln eftersom de är subjektiva och inte kommunicerar värde. Syftet med titeln är att fånga gästens intresse och få dem att klicka på annonsen.

Har du något av följande ord i din titel så hamnar du i fängelse:

  • Mysigt / Bekvämt
  • Paradis / idyllisk 
  • Praktiskt / Centralt
  • Charmigt
  • Renoverat
  • Lyxigt
  • Stort
  • Villa, mini-hus, gäststuga, stuga, hus, osv.

Lyxigt och renoverat är inte lika dåliga men det är fortfarande något som bör kommuniceras i foton istället för titeln. 
Föreställ dig själv att du ska boka ett boende som heter "charmig & mysig stuga". Ingen tar det för givet att det faktiskt är charmigt eller mysigt. I bästa fall så går man in och kollar ifall det här faktiskt stämmer. I värsta fall så scrollar man förbi och bokar med någon annan. Att skriva villa, hus, stuga är också meningslöst eftersom det redan är angivet i annonsen

 

Använd dina unika bekvämligheter för att få gästen att klicka

Det är dina unika bekvämligheter som får gästen att klicka. Att ha en idé av vad en typisk gäst uppskattar kan vara användbart. Det är också vettigt att ha en idé av vad konkurrenterna i området har för bekvämligheter, men även viktigare vad de inte har. Ifall du är det enda boendet på orten med elbilsladdare så är detta extremt värdefullt och bör nämnas i titeln. Men ifall du är i ett område där alla hus har elbilsladdare så bör det inte nämnas i titeln. 

 

Exempel där man har satsat på många unika bekvämligheter

 

Har du något av följande så är det sannolikt att de hör hemma i titeln: 

  • Pool
  • Bastu
  • Eldstad
  • Unik utsikt
  • BBQ
  • Balkong
  • Kungsäng

Låt gästen veta de bästa aspekterna med ditt boende i titeln. Även om du inte har de mest eftertraktade bekvämligheterna finns det fortfarande scenarion där andra unika och användbara bekvämligheter kan användas:

  • Självincheckning
  • Tvätt & torkmaskin
  • Trädgård
  • Fullt utrustat kök
  • Elbilsladdare

    Behöver du inspiration för vilka bekvämligheter du ska ha med så finns en sektion för hur man hittar sina bästa bekvämligheter längre ner i artikeln.


Håll dig nära 50 tecken

Airbnb:s algoritm föredrar längre titlar som ligger nära den maximala gränsen på 50 tecken. Här bör man inkludera sina bästa bekvämligheter för att sälja in gästen. Ett vanligt misstag är att titeln blir en mening, exempelvis “Mysig stuga på landet med nära till bad”. En bättre idé är att ta vara på all plats och undvika utfyllnadsord. Exempel:

För att få plats med fler bekvämligheter i titeln är det smart att använda förkortningar exempelvis:

  • Barbeque / BBQ
  • 5 minuter till strander / 5min 🡪 Strand (mer om emojis nedan)
  • 4 bedrooms / 4BR

Fokusera på det viktigaste först

Titeln bör ge gästen en snabb inblick i vad som gör ditt boende speciellt. De första 30 tecknen är avgörande, eftersom titeln ofta kapas på mindre skärmar som mobiltelefoner och surfplattor. Det är även viktigt att titeln komplimenterar huvudfotot. Se titeln och huvudfotot som din totala reklamplats. Om huvudfotot är på en pool så är det inte effektivt att skriva pool längst fram i titeln - gästen förstår från bilden. Då kan man byta ut det första ordet till något som inte är lika uppenbart exempelvis Wi-Fi eller laddstolpe.

15 minuter till vadå? Norge? 
Gäststuga på? På landet? På trädäck? 

Jag är lite hård men båda dessa annonser skulle kunna bli mer tydliga ifall man tog bort de onödiga utfyllnadsorden som villa/gäststuga så man kunde se vad värden faktiskt vill få sagt. 



Använd emojis

Emojis är ett utmärkt verktyg för att sticka ut i mängden. Emojis innehåller färg vilket det mänskliga ögat dras till. När alla andra annonser har tråkiga titlar med svart och vitt och du inleder annonsen med en ⭐️(eller annan emoji) ökar det sannolikheten att gästen iallafall läser resten av titeln, om inte direkt klickar på din annons. Det finns många emojis att välja på men några av mindra favoriter är:

  • Stjärnor (★☆⭐️✭✫✩✬✯✰✪⁂)
  • Hjärtan (♥ ♡ ❤️)
  • Pilar (→⇒↓⇓←⇐↑⇑↔➡️⬅️)
  • Bockar (✓ ✔ ☑✅)
  • Figurer (☄⛷☀️☘️☕)

Det är viktigt att inte överdriva med emojis då annonsen kan upplevas som oseriös. En emoji här och där ger önskad effekt. Vissa emojis fungerar inte alltid att lägga in i titeln eftersom Airbnb har begränsningar, då kan man prova på mobilen eller på datorn vilket kan göra skillnad. Det kan va lite av en huvudvärk att få in emojis i titeln men man får helt enkelt prova sig fram.

Är det här tillåtet på Airbnb?

Det här är tekniskt sett mot Airbnbs content policy. På deras hemsida står det “listing titles that include symbols or emojis are not allowed.” Trots det verkar det som att många värdar kommer undan med det. Överväg risken ifall du väljer att använda den här tekniken och känn inte att du går miste om något ifall du väljer att skippa det här steget. Det här är bara en av många strategier för att optimera din annons för fler bokningar.

Testa olika varianter

Prova flera titlar och utvärdera vilken som presterar bäst. Airbnb ger dig möjlighet att se hur många klick din annons får – använd denna data för att se vilken kombination av titel och huvudfoto som ger flest klick.

Se din statistik här: https://www.airbnb.se/performance/conversion/p3_impressions

 

Vanliga misstag att undvika

Använd inte titeln för att identifiera dina annonser

Om du har flera boenden är det lockande att använda titlar som ”Lägenhet 1” eller ”Hus A”. Detta är slöseri med utrymme som kan användas för att sälja in boendet.

Använd inte stora bokstäver

En titel skriven i STORA BOKSTÄVER kan uppfattas som aggressiv och oprofessionell.

Inkludera inte områdets namn

Om ditt boende är listat i en viss stad eller område, visas denna information redan på annonsens sida. Lägg istället till specifika bekvämligheter eller unika drag i titeln.

Inkludera inte områdets namn

Gästen vet redan att de söker i Stockholm när de zoomar på kartan eller söker på namnet. Det är slöseri med utrymme att skriva ut namnet.

Döp inte ditt boende (vanligtvis)

Visst kan det låta charmigt men det är återigen slöseri på utrymme ifall man inte har en direktbokningsstratergi. Exempelvis att gästen kan se namnet och hitta boendet på instagram och boka den vägen. 

 

Finn inspiration till din titel

Om du är osäker på vad gäster uppskattar mest med ditt boende finns det flera sätt att ta reda på det:

Läs tidigare recensioner. Vad lyfter gästerna fram som positivt?

Min absolut mest populära bekvämlighet i en av stugorna är en liten roddbåt. Det är dock inte naturligt att ha mitt huvudfoto på roddbåten eftersom den inte ligger direkt intill stugan. Istället använder jag det som det första ordet i min titel eftersom jag vet att det är något tidigare gäster älskar.

Undersök vad som är populärt i ditt område

Gå in på Airbnb som gäst och undersök ditt område. Under sökningen kan du filtrera efter populära bekvämligheter i ditt område. Gör såhär:

  1. Gå in på Airbnb som resenär och sätt kartan över ditt område. Klicka sedan på filter.

2. Scrolla ner tills du hittar bekvämligheter

Dessa bekvämligheter ändras beroende på vart man zoomar in på kartan. Dessa bekvämligheter är populära i det givna kartområdet. Därför kan det vara klokt att inkludera dessa bekvämligheter titeln. Om du inte har någon av dessa bekvämligheter kan det vara värt att se över en investering för din gästfrihetstrategi

Slutsats

Att skapa en optimerad titel handlar om att känna sina gäster och förstå vad de värderar. Sen måste man kommunicera detta på ett effektivt sätt och ge dem en anledning att klicka på just din annons. En optimerad titel kommer sällan naturligt och i den här artikeln har vi gått igenom alla mina favorittekniker för att få ut det mesta av titeln. 

En gäst som inte klickar på din annons kommer aldrig boka ditt boende. 

Tillbaka till blogg