Innehållsförteckning
- Underskatta inte potentiella nackdelar med ditt boende
- Identifiera brister i ditt boende
- 3/2 tekniken
-
Tvinga inte fram nackdelar
Klicka för att gå direkt till önskad rubrik
När en resenär har slutfört en vistelse på Airbnb så kan gästen att lämna omdömen för flera olika aspekter av vistelsen. Ett av dessa omdömen är noggrannhet, vilket innebär hur väl annonsen beskrev boendet. Fick gästen det som utlovades i annonsen? För högt satta förväntningar leder till dåliga omdömen medans lågt satta förväntningar leder till färre bokningar. I den här artikeln beskrivs hur man bäst kommunicerar fördelar och nackdelar med sitt boende på ett balanserat sätt. Vi går också igenom hur man identifierar potentiella nackdelar med sitt boende då gästerna kan ha väldigt olika uppfattningar än oss värdar. Vi måste leva oss in i gästens perspektiv.
FIguren visar de olika omdömeskriterier gästen bedömmer efter vistelsen
Underskatta inte nackdelar med ditt boende
Om du framställer ditt boende som en 5-stjärnig upplevelse men endast levererar på en 4-stjärnig nivå, är det stor risk att omdömet landar på 3 stjärnor eller lägre
Värdar är oftast fokuserade på att lyfta fram de bästa aspekterna med sina boenden. Det händer att nackdelar sopas under mattan vilket sedan kommer tillbaka och biter en i längden. Ibland vet man inte ens vilka nackdelar ens boende har. Nackdelar är subjektivt och det är gästens åsikt som spelar roll. Är man inte medveten om sina potentiella nackdelar så finns det en risk att det dyker upp dåliga omdömen som kan upplevas orättvisa.
Dåliga omdömen kan upplevas orättvist och trist, vi har ju trots allt gjort vårt bästa. Nja, inte riktigt. Det är vårt ansvar som värdar att känna till bristerna i våra boenden. Vi måste aktivt arbeta med att leva oss in i gästens perspektiv. Det är inte vår åsikt som räknas.
Exempel:
Jag är en skallig man och har ingen hårtork i mitt boende. Majoriteten av mina gäster har hår och om det inte finns någon hårtork kan det bli ett irritationsmoment för gästerna. De små detaljerna adderas upp till helhetsupplevelsen och den här bristen skulle öka sannolikheten för ett dåligt omdöme. Lösning: köp en hårtork.
Gästen kommer med flyg från utlandet och värden tillhandahåller inte handdukar eller sängkläder. Massivt problem och irritationsmoment uppstår. Lösning: tillhandahåll handdukar och sängkläder, eller gör det tydligt att det inte erbjuds så gästen har en möjlighet att välja ett annat boende.
Det ligger en trafikerad väg bredvid boendet men du som värd är van och det är inget större problem. Det kommer en ljudkänslig gäst som inte kände till bullret och det förstör gästens vistelse. Lösning: varna om bullret redan i annonsen.
Att vara vilseledande med brister kommer döda annonsen genom dåliga omdömen. Att vara transparent leder till att man får gäster som accepterar nackdelarna eller kanske inte ens upplever nackdelarna som nackdelar. Ditt mål som värd bör inte vara att få alla gäster till ditt boende, men alla rätta gäster. Att få in rätt gäster är den långsiktiga strategin som kommer belöna sig med bättre omdömen, bättre sökranking och fler gäster som gillar ditt boende för det det är.
Identifiera brister i ditt boende
Tre utmärkta sätt att få en bättre idé om sitt boendes potentiella nackdelar är:
- Prova bo i ditt uthyrningsobjekt
- Analysera dina omdömen
- Fråga gäster om feedback
1. Prova bo i ditt uthyrningsobjekt
Jag tycker att alla ska bo i sina egna uthyrningsobjekt eftersom man snabbt inser om det finns några fel, eller ifall något saknas. Ta en mysig weekend i attefallshuset vettja!
2. Analysera omdömen
Ett annat bra sätt är att ta en titt på sina omdömen. Då är det både stjärnranking och text man undersöker. En tredje aspekt som kan tyda på missnöjda gäster är att de inte lämnar något omdöme alls.
I det ovanstående exemplet hade en klient jag hjälpte dessa omdömen. Vi såg snabbt att det mesta fungerade bra, men plats och renlighet hade halkat efter. Plats kan vi inte göra mycket åt men vi kan definitivt undersöka renlighetsproblemet. Värden hörde av sig till sina tidigare gäster som hade gett 4:or eller sämre på renlighet. Han frågade vad som saknades för att det skulle vart en 5:a. Det visade sig att det vart ett pågående slarv med att städa inuti ugn och vitvaror mellan gäster. Det var alltså lätt åtgärdat och han lyckades höja sitt renlighetsomdöme.
I ovanstående exempel var problemet lätt åtgärdat men sådan tur har man inte alltid. Ett av mina objekt ligger nästintill en vältrafikerad väg som för med sin en del buller under rusningstid. Det här är något jag inte kan göra mycket åt.
Vissa gäster kommer inte bry sig mycket om vägen, men för andra skulle det vara katastrof och en deal-breaker. Ifall den senare nämnda typen av gäst bokar och blir missnöjd är det ett garanterat dåligt omdöme. Vi värdar har inte råd dåliga omdömen. Jag vill verkligen understryka hur viktigt det är med 5-stjärniga omdömen för att fortsätta ranka högt i Airbnbs algoritm. Halkar man efter i omdömen så kommer framtida bokningar minska.
Vi måste alltså undvika att fel gäst kommer till vårt boende och lämnar ett dåligt omdöme. Det är därför viktigt att sålla ut dessa gäster och det gör man bäst i sin annonsen. Potentiella gäster som läser min annons kommer sålla ut sig själva ifall vägen är en dealbreaker och jag har kommunicerat det tydligt.
3. Fråga gäster om feedback
Jag frågar alla mina gäster om feedback. Dels för att kunna förbättra mina boenden men också i förebyggande syfte för att minska risken för ett dåligt omdöme ifall något faktiskt gått fel. Vissa gäster är snälla. De lämnar ett 5-stjärnigt omdöme trots att det fanns brister med boendet. Följande är en del av ett automatiskt meddelande jag alltid skickar till mina gäster.
Det av meddelande från Min automatiserade kommunikation för 5-stjärniga omdömen
3/2 tekniken
I sektionen ”andra saker att notera” skriver jag i punktformat om 3 positiva aspekter av mitt boende samt 2 negativa. Det finns flera anledningar till att jag väljer att presentera det negativa så här.
- Punktformat är lättare att läsa och ökar sannolikheten att gästen faktiskt läser din annons.
- Negativa aspekter presenteras i sektionen ”Andra saker att notera” eftersom det är sektionen längst ner i annonsen. Vi vill använda tidigare textrutor för att sälja in vårt boende. Lägger vi negativa aspekter för tidigt finns det risk att gästen klickar av innan de hunnit läsa allt positivt.
- Att formulera stycket som 3 positiva aspekter och 2 negativa kommunicerar att det finns flera positiva aspekter än negativa
- Att berätta om nackdelar kommunicerar du är en ärlig värd. Vilket kan vara en enorm lättnad för gäster som är oroliga över att bo genom Airbnb
- Formatet ger dig möjlighet att lyfta fram fler positiva aspekter av ditt boende
- Har du fler än 2 neativa aspekter kan du skriva exempelvis "5 positiva aspekter och 3 dåliga"
Avslutningsvis så bör du inte tvinga fram negativa aspekter med ditt boende. Se till att det faktiskt finns något som kan vara en dealbreaker och kan leda till ett negativt omdöme om du inte nämner det. Exempel på dealbreakers är: mulltoalett i stället för vanlig toalett, en högljudd bar som ligger i samma byggnad, dålig parkeringssituation eller extra kostnader för att ladda elbil. Exempel på saker som inte är tillräckligt allvarliga för att nämna: mindre slitage, att gräset inte alltid är nyklippt, att man har bytt ut någon möbel eller att gästen kommer behöva gå ut med soporna.
Det bästa är alltid att sträva efter kontinuerlig förbättring och åtgärda svagheter, men det är inte alltid möjligt och lönsamt. Då är 3/2 tekniken utmärkt för att attrahera rätt gäster och få bästa möjliga omdömen.